2015. július 23., csütörtök

Szerepjáték Magyarországon - A kezdetek

Egyesek szerint a szerepjáték napjainkban éli reneszánszát. Letagadhatatlan tény valóban, hogy egyre több teret kap ez műfaj és egyre többen foglalkoznak ezzel a témával. Tekintsünk kicsit vissza a kezdetekhez, honnan indult hazánkban a műfaj iránti rajongás és mikor is hanyatlott el.

Hazánkat nem érte el egyből az őrület, ami végig hasított Amerikán. Mondhatni lépésről lépésre kaptunk ízelítőt a játék öröméből. A külföldi nagy sikerű játékokat csak nehezen lehetett beszerezni, a kalóz fordítások pedig sokszor élvezhetetlenek voltak. Ennek köszönhetően csak hazánk kis rétegéhez jutottak el. Jött azonban a rendszerváltás és ekkor minden megváltozott. A külföldi cikkek hirtelen mind elérhetővé váltak és a nyelvi korlátok is oldódtak. Egyre több helyről voltak beszerezhetőek a szabálykönyvek és egyre olcsóbban.

Ez még nem jelentette azonban azt, hogy minden fiatal szerepjáték függővé vált volna. A műfaj iránti rajongás kicsivel később hódított teret leginkább a M.A.G.U.S magyar fejlesztésű játéknak köszönhetően. Volt viszont egy elődje, ami nem más, mint a Harc és Varázslat, amit szintén magyar fiatalok álmodták meg az AD&D – Advanced Dungeons and Dragons-t alapul véve.




A Harc és Varázslat egy mindössze két füzetből álló játék, mely sok újdonsággal még nem szolgált, mind a technikai mind a tartalmi megoldások nagyban hasonlítottak amerikai nagy testvérére. Valószínűleg pont ennek köszönhető az, hogy nem terjedt el széles körökben. Pedig az alkotói terveztek neki folytatást. A játék fantasy világban játszódik, melyet egy tüzet okádó „személy” teremtett meg. A rendszere szintlépéses, tapasztalatpont gyűjtögetős elven működik, viszont a maximálisan elérhető szint csak 10-ig terjed. A játék sokszor bonyolult annak ellenére, hogy legtöbb esetben K100 dobálásával kell a helyzetet megoldanunk. Kidolgozatlansága ellenére azért nem haszontalan a két könyvecske és maga az elgondolás a saját készítésű játékról. Ha 1991-ben nem adja ki a Sportorg Kiadó Kft. akkor lehet a M.A.G.U.S és más jól sikerült hazai játék készítői sem kapnak ihletet és kiindulási pontot egy saját tervezésű világhoz.

Az első könyv a kalandozóknak szól. Leírja, hogyan alkossunk karaktert, milyen fajt és kasztot választhatunk, túl sok választás nincs, de azokról bőven kaphatunk információt, amikkel játszhatunk. A második felvonást a kaland mesterek részére írták. Található benne egy kis leírás, arról, hogyan meséljünk. Az ötletek és tanácsok mellett azonban kapunk egy próba játékot is, illetve ide rótták fel a bestiáriumot.



Eladott példányszám sajnos nem ismert, annyi biztos, hogy mai napig is beszerezhető, bár igen nehezen. Antikváriumokban, könyvesboltokban lehet rá bejelentkezni, ritkább esetben egyéb webes felületen is megtalálható. Arról, hogy érdemes-e megvenni, mindenkinek magának kell döntenie, az ára nem égbe kiáltó, csak utána kell járni. Az nem garantált, hogy életre szóló élmény lesz, de a kipróbált játékok listáján előkelő helyre kerülhet, még is csak az első hazai szerepjátékról beszélünk.


Annak ellenére, hogy az első próbálkozás nem volt annyira nagy sikerű, a későbbi években ettől függetlenül is beköszöntött a szerepjáték kora. Bár itt sem százezres tömegekről beszélünk. Leginkább baráti társaságok, csoportok ültek össze játszani zárt köreiken belül. Ilyen kis társulásokból viszont a ’90-es években nem volt hiány. A gyenge kezdést követő erős felzárkózásról, illetve a műfaj virágzásáról a következő cikkben olvashattok.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése