Egyesek szerint a szerepjáték napjainkban éli reneszánszát.
Letagadhatatlan tény valóban, hogy egyre több teret kap ez műfaj és egyre
többen foglalkoznak ezzel a témával. Tekintsünk kicsit vissza a kezdetekhez,
honnan indult hazánkban a műfaj iránti rajongás és mikor is hanyatlott el.
Hazánkat nem érte el egyből az
őrület, ami végig hasított Amerikán. Mondhatni lépésről lépésre kaptunk
ízelítőt a játék öröméből. A külföldi nagy sikerű játékokat csak nehezen
lehetett beszerezni, a kalóz fordítások pedig sokszor élvezhetetlenek voltak.
Ennek köszönhetően csak hazánk kis rétegéhez jutottak el. Jött azonban a
rendszerváltás és ekkor minden megváltozott. A külföldi cikkek hirtelen mind
elérhetővé váltak és a nyelvi korlátok is oldódtak. Egyre több helyről voltak
beszerezhetőek a szabálykönyvek és egyre olcsóbban.
Ez még nem jelentette azonban
azt, hogy minden fiatal szerepjáték függővé vált volna. A műfaj iránti rajongás
kicsivel később hódított teret leginkább a M.A.G.U.S magyar fejlesztésű
játéknak köszönhetően. Volt viszont egy elődje, ami
nem más, mint a Harc és Varázslat, amit szintén magyar fiatalok álmodták meg az
AD&D – Advanced Dungeons and Dragons-t alapul véve.
A Harc és Varázslat egy mindössze
két füzetből álló játék, mely sok újdonsággal még nem szolgált, mind a
technikai mind a tartalmi megoldások nagyban hasonlítottak amerikai
nagy testvérére. Valószínűleg pont ennek köszönhető az, hogy nem terjedt el
széles körökben. Pedig az alkotói terveztek neki folytatást. A játék fantasy
világban játszódik, melyet egy tüzet okádó „személy” teremtett meg. A rendszere
szintlépéses, tapasztalatpont gyűjtögetős elven működik, viszont a maximálisan
elérhető szint csak 10-ig terjed. A játék sokszor
bonyolult annak ellenére, hogy legtöbb esetben K100 dobálásával kell a
helyzetet megoldanunk. Kidolgozatlansága ellenére azért nem haszontalan a két
könyvecske és maga az elgondolás a saját készítésű játékról. Ha 1991-ben nem
adja ki a Sportorg Kiadó Kft. akkor lehet a M.A.G.U.S és más jól sikerült hazai
játék készítői sem kapnak ihletet és kiindulási pontot egy saját tervezésű
világhoz.
Az első könyv a kalandozóknak
szól. Leírja, hogyan alkossunk karaktert, milyen fajt és kasztot választhatunk, túl sok választás nincs, de azokról bőven kaphatunk információt, amikkel játszhatunk. A második felvonást a kaland mesterek részére írták. Található
benne egy kis leírás, arról, hogyan meséljünk. Az ötletek és tanácsok mellett
azonban kapunk egy próba játékot is, illetve ide rótták fel a bestiáriumot.
Eladott példányszám sajnos nem
ismert, annyi biztos, hogy mai napig is beszerezhető, bár igen nehezen.
Antikváriumokban, könyvesboltokban lehet rá bejelentkezni, ritkább esetben
egyéb webes felületen is megtalálható. Arról, hogy érdemes-e megvenni,
mindenkinek magának kell döntenie, az ára nem égbe kiáltó, csak utána kell
járni. Az nem garantált, hogy életre szóló élmény lesz, de a kipróbált játékok listáján előkelő helyre kerülhet, még is
csak az első hazai szerepjátékról beszélünk.
Annak ellenére, hogy az első
próbálkozás nem volt annyira nagy sikerű, a későbbi években ettől függetlenül is
beköszöntött a szerepjáték kora. Bár itt sem százezres tömegekről beszélünk.
Leginkább baráti társaságok, csoportok ültek össze játszani
zárt köreiken belül. Ilyen kis társulásokból viszont a ’90-es években nem volt
hiány. A gyenge kezdést követő erős felzárkózásról, illetve a műfaj virágzásáról a következő cikkben olvashattok.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése