2015. augusztus 2., vasárnap

Munchkin, a legidegesítőbb kártyajáték

Érezted már úgy játék közben, hogy ráférne játékos társaidra egy jó kis szívatás? Megfordult már a fejedben, hogy sunyi, alattomos módon nyerj meg egy partit? Esetleg szeretnél szabályok nélkül csak a játék élvezetéért játszani? Akkor a Munchkin a te paklid!

A Munchkin-t Steve Jackson álmodta meg. Célja az volt, hogy egy szerepjáték paródiába bújtatott egymás megtréfálásra alkalmas játékot hozzon létre. Sikerült neki! Az első és legfontosabb tudni való, hogy csak erős idegzetűek vagy birkatürelműek próbálják ki. A játék ártalmas lehet a baráti kapcsolatokra, továbbá nem ajánlott a pároddal együtt beszállni!

Viccet félretéve, a játék valóban egy paródia, ennek ellenére nehéz nem komolyan venni. A 2001-ben kiadott játék célja, hogy elérd a 10-es szintet. Könnyűnek hangzik mégsem az, ugyanis a John Kovalic által megillusztrált lapok szinte mindegyike arra szolgál, hogy ez ne történhessen meg. A játékot 2-6 számú játékosra tervezték. Minél többen vagytok, annál nehezebb lesz elérni a hőn áhított 10-es szintet. A játékidő 30 perctől több órán keresztül is tarthat.

Az alap pakli 168 lapot tartalmaz, melyben vannak Kazamata és Kincs kártyák. Mindenki 1-es szinten kezd, az első játékost pedig kocka dobás segítségével határozzuk meg. Aki a legnagyobbat dobta, az kezdheti el a kazamata felfedezését. Az első lépés minden kör elején, hogy a játék elején – később pedig a fosztogatások során megszerzett – lapokat kipakoljuk magunk elé. A kezünkben az első körben 8 lap lesz, 4 kazamata és 4 kincs kártya. A kirakhatóak közé tartoznak azok a lapok, melyek faj vagy kaszt kártyák. Ha nincs fajunk illetve kasztunk, akkor egyszerű emberek vagyunk speciális képességek nélkül. Felszerelésünk azonban így is lehet. Különböző bónuszokat adó lapokat találhatunk a pakliban, melyek a harcok során lesznek hasznunkra. Ha mindent kitettünk magunk elé, a fennmaradó lapokat kezünkben tartva – lehetőleg a többieknek ne mutogassuk őket – elindulhatunk a kazamatába, hogy kifosszuk azt.

Az asztalra letett kazamata lapok közül felhúzzuk a legfelsőt. Három lehetőség jöhet ekkor szóba. Szörny lapot húztunk, ebben az esetben meg kell a szörnnyel küzdenünk. A lap tetején található a szintje, melynél ha nagyobb a mi eddig megszerzett szintünk a bónusz lapok összegével együtt, nyertünk. Ekkor a szörny után járó számú kincset felhúzhatjuk, illetve automatikusan szintet lépünk. Kaphatunk átkot is, ebben az esetben az átkot bekapjuk és átadjuk a kört a következőnek. A harmadik eshetőség, hogy olyan lapot húzunk fel, ami nem szörny és nem átok, például egy faj kártya vagy egy különleges lap, ekkor dönthetünk, hogy húzunk még egy lapot és kifosztjuk a kazamatát vagy keressük a bajt és a kezünkben lévő szörnyet megidézzük magunk ellen.

Kincs és Kazamata lapok
Fontos tudnivaló, hogy a szörnyek legyőzését követően mindig egy, néha kettő szintet is lépünk, így néha érdemes kihívni magunk ellen sorsunkat és keresni a bajt. A csaták során azonban társaink segíthetnek, de akár akadályozhatnak is. A különleges lapok kidobásával csökkenthetjük az éppen csatázó játékos szintjét, megátkozhatjuk, illetve hívhatunk segítségül további szörnyeket is, hogy minél nehezebb legyen a küzdelem. Segíthetünk is akár, ha magas szintű szörnyet húzott a másik, felajánlhatjuk, hogy vagy kincs kártyáért vagy másért cserébe beállunk mellé, így a mi szintünk az övéhez adódik. Ebben az esetben szintén dönthet úgy a harmadik, hogy megszívatja immár két társát és adhat plusz szintet a szörnynek. Abban az esetben, ha nyertek, a csatázó szintet lép, aki segített neki pedig megkapja jutalmát. A faj kártyáknak az egyik előnye, hogy az elf is léphet szintet, ha nyertes csatában segédkezett.

Ami alapján érdemes mérlegelni, mennyire akarjuk meggátolni, hogy legyőzzék a szörnyet, nem más, mint hogy, mivel jár az, ha ez nem sikerül. Könnyen belehalhatunk a csatában, ez a bónusz lapjaink elvesztésével és automatikus 1-es szinttel jár. Szörnyenként azonban ez eltérő, akár a tárgyaink elvesztésével is járhat vagy csak szimplán szintvesztéssel. Lehetőségünk van azonban elmenekülni. 5-ös vagy 6-os dobással tudunk megmenekülni a szörny elől alap esetben. Ha nem sikerül, akkor történik a szívás, vagyis halál vagy amit ír a kártya. Sikeres menekülés esetében azonban nem húzhatunk kincset a kazamatából, ugyanis az azt őrző szörnyet nem győztük le. Ha több van belőlük, mind elől el kell menekülni, ha többen küzdünk vele, akkor pedig mindenkinek dobnia kell a siker érdekében.

Minden esetben érdemes azonban elolvasni a kártyát, melyet kihúztunk magunk ellen. Előfordulnak olyan lapok, ahol vannak különleges feltételek vagy képességek. Egyes szörnyek nagyobb szintűnek számítanak, ha mondjuk törpeként küzdünk meg velük. Van olyan is, ahol egy bizonyos szint, mondjuk  4-es alatt integethetünk neki és elsétálhatunk mellette. Nem kell tehát sem megküzdenünk, sem elmenekülnünk, de kincset sem kaphatunk. Mindig mérlegelni kell, mit teszünk és mekkora az esélye annak, hogy a többiek szövetkezve ellenünk, győzedelmeskedhetnek felettünk.

Miután kazamatát kifosztva vagy kincs nélkül maradva befejeztük a kört, átadhatjuk azt a következő játékosnak, vagy üzletelhetünk is. Vannak olyan bónusz lapok, amit csak férfiak vagy csak bizonyos fajok, kasztok használhatnak illetve épp ők nem. Ezeket eladhatjuk a rajtuk szereplő áron, vagy cserélhetünk. Ha 1000 arany értékben eladjuk őket, szintet lépünk, de az arany nem marad meg a következő körre. Bótolás közben nem vagyunk kötelesek igazat mondani. Fogalmazzak inkább úgy, hogy az esetek 90%-ában nem mondunk ilyenkor igazat?! Ígérhetek egy plusz 3 bónuszt adó lapot egy átokért cserébe majd adhatunk helyette egy 1-es szintű szörnyet, ugyanis reklamációt nem fogadunk el pénztártól való távozás után. Szabálykönyv szerint a kört akkor adhatjuk tovább, ha maximum 5 lap van a kezünkben. Természetesen ezt sem vagyunk kötelesek betartani, ha senki nem szól, akkor nem kell lepakolnunk talonba a plusz lapokat, ellenkező esetben viszont a feleslegtől meg kell szabadulnunk.

Munchkin alap pakli
A következő játékos is végig játssza a saját körét és így tovább. Szörnyek legyőzését, tárgyak eladását vagy akár szintlapok felhasználását követően lépegetjük a szinteket és haladunk a győzelem felé. A játék lényege, hogy mi legyünk a legmagasabb szintűek és ne a másik, illetve mi lépjük meg először a 10-es szintet. Most már azonban láthatjuk, hogy ez nem egyszerű. A 10-es szintet csak szörny legyőzése esetében kaphatjuk meg. Az utolsó, döntő csaták általában a legmókásabbak, ilyenkor mindenki minden lapját kidobálja, amivel megakadályozhatja a másik győzelmét. Amíg tudunk ezen nevetni, addig jó lesz a játék, előfordulhat azonban, ha valaki komolyabban veszi a kelleténél a játékot és vérre menően próbál nyerni vagy a másikat megakadályozni, ilyenkor sűrűn hallhatjuk a játék során a következő kifejezéseket: a jó *****-dat, ****! kabbe a f****-mat! ***** meg! és társaikat.


Csak akkor játszunk tehát, ha van hozzá kellő humorérzékünk és nem féltjük barátságunkat! Aki azonban kellő lelkiállapotba van hozzá, garantáltan jól fog szórakozni és egészen biztosan életre szóló élményben lesz része. Sokakat megoszt a játék, én mégis bátran ajánlom mindenkinek, többször is játszottam és még vannak barátaim! 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése